Hoppa till innehåll
2 medier

Arbetsgivare vill ha hemarbetare tillbaka på kontoren efter pandemin

Bevakningsbalans

Efter att många arbetstagare arbetat hemifrån under pandemin syns en ny trend där arbetsgivare nu vill se personalen återvända till kontoren. Enligt SCB uppger 1,6 miljoner svenskar att de arbetar hemifrån minst en dag i veckan, vilket är 38 procent av de sysselsatta. Arbetsgivarna menar att fysisk närvaro ökar innovationskraften, medan vissa anställda ifrågasätter förändringen.

Bakgrund

Under pandemin blev distansarbete norm för många tjänstemän då kontoren stängdes för att minska smittspridning.

Medan många företag först omfamnade hemarbete, verkar nu en omvärdering ske, där fysisk närvaro på kontoren anses mer fördelaktig för företagens mål och kultur.



“Nyheten framhäver en trendvändning där arbetsgivare alltmer kräver fysisk närvaro, vilket motiveras med bättre möjligheter för innovation genom ansikte-mot-ansikte-möten.”

2 källor publicerar i huvudsak samma text
Vad utelämnas?

Nyhetsbyråtexten förenklar diskussionen om distansarbete genom att inte belysa arbetstagarnas perspektiv eller specifika utmaningar med återgången till kontoren.

Bevaka

Läsare bör bevaka hur olika arbetsgivare hanterar övergången från distansarbete tillbaka till kontorsarbete och vilka argument som förs fram i debatten.



Sydsvenskan 250k Svenska Dagbladet 500k

Per antal (2 medier)

50%
50%

Per räckvidd

33%
67%
Vänster Mitten Höger




Viktigast nu

3 punkter
  1. Efter att många arbetstagare arbetat hemifrån under pandemin syns en ny trend där arbetsgivare nu vill se personalen återvända till kontoren.
  2. Enligt SCB uppger 1,6 miljoner svenskar att de arbetar hemifrån minst en dag i veckan, vilket är 38 procent av de sysselsatta.
  3. Arbetsgivarna menar att fysisk närvaro ökar innovationskraften, medan vissa anställda ifrågasätter förändringen.